پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله چیست و چه کاربردی دارد؟

سوله یک بنای صنعتی است که طراحی و ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین بخش‌های ساخت سوله انتخاب پوشش سقف سوله و اجرای آن است که ما در این مقاله کوتاه به آن خواهیم پرداخت. انواع پوشش سقف سوله و مزایا و معایب آن‌ها موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

سوله چیست؟

سوله در واقع سازه‌ای فلزی است که دارای سقفی شیبدار است و از آن به عنوان سالن ورزشی، تعمیرگاه، کارگاه تولیدی یا انبار و… استفاده می‌شود. سوله‌ها با توجه به قوانین و اصول ساخت متفاوتی نسبت به سایر سازه‌های صنعتی ساخته می‌شوند و همین مسأله است که ساخت سوله را به یک موضوع مهم تبدیل می‌کند. یکی از مهمترین بخش‌های ساخت سوله پوشش سقف سوله است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پوشش سقف سوله و اهمیت آن

به جرأت می‌توان گفت که یکی از مهمترین بخش‌های سوله، سقف آن است. برای اجرای پوشش سقف سوله گزینه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع سوله و کاربری آن باید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرد. سقف سوله تأثیر مهمی در وزن نهایی سوله دارد، بهترین سوله‌ها، سوله‌های سبک هستند که در ساخت آن‌ها از مواد اولیه با کیفیت و سبک استفاده شده است. برای این که یک سوله سبک داشته باشید باید در همه مراحل ساخت به ویژه در انتخاب پوشش سقف سوله به این مسأله توجه کافی داشته باشید. انتخاب پوشش سقف سوله با توجه نوع کاربرد سوله و منطقه جغرافیایی اجرای آن صورت می‌گیرد.

انواع پوشش سقف سوله

سقف سوله دارای انواع مختلفی است که با توجه به کاربرد سوله و شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که سوله در آن واقع شده است انتخاب می‌شود. در این بخش با انواع سوله آشنا می‌شوید:

پوشش ساندویچ پانل

این پوشش یکی از رایج‌ترین و محبوب‌تری انتخاب‌ها برای سقف سوله است. در این نوع پوشش مواد عایق بین دو ورقه لایه‌ای قرار می‌گیرد که اصطلاحاً به آن ساندویچ می‌گویند. این پوشش دارای مقاومت مناسبی در برابر زلزله و حوادث خارجی است. ضمن این که ساختار دو لایه تشکیل شده از فولاد در این مدل از پوشش‌ها آن‌ها را به عایق خوبی برای صدا، رطوبت و حرارت تبدیل می‌کند. پوشش‌های ساندویچ پنل پیش ساخته هستند و نصب و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارند و با کاهش زمان ساخت و هزینه‌ها همراه است.

ورق‌های گالوانیزه

در مناطق پر بارش و مرطوب به جای استفاده از آهن یا فولاد به عنوان پوشش سقف سوله، از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شود. در این پوشش‌ها، ورق‌های فولادی را با فلز روی پوشش می‌دهند و حتی با از بین رفتن پوشش روی نیز ورق فولاد به هیچ عنوان زنگ نمی‌زند. از جمله مزایای استفاده از ورق‌های گالوانیزه به عنوان پوشش سقف سوله می‌توان به قیمت مقرون به صرفه و هزینه نگهداری و تعمیرات کم، طول عمر زیاد و دوام پوشش، محافظت در مقابل صدمات محیطی و مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی اشاره کرد.

ورق پلی کربنات

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که جایگزین مناسبی برای شیشه محسوب می‌شود. از این ورق‌ها معمولاً در سوله‌های دامداری، فروشگاهی، سالن ورزشی و گلخانه‌ای استفاده می‌شود. در واقع هرجا که به نور احتیاج باشد می‌توان از این ورق‌ها برای پوشش سقف سوله استفاده کرد.

استفاده از چنین ورقی به عنوان پوشش سقف سوله می‌تواند باعث استفاده بهینه از نور خورشید، کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، استفاده از مزایای ضد ضربه بودن و مقاومت بالای آن شود.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله کوتاه مطالعه کردید، گزینه‌های مختلفی برای استفاده به عنوان پوشش سقف سوله وجود دارد که با توجه به نوع کاربری سوله و همچنین عوامل محیطی از جمله شرایط آب و هوایی می‌توان بهترین انتخاب را در این زمینه داشت. ضد ضربه بودن، مقاومت بالا در مقابل خوردگی، رطوبت، فشار، عوامل بحرانی خارجی مثل زلزله و … از جمله مهمترین ویژگی های پوشش سقف است که باید مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به این که پوشش سقف سوله یکی از مهمترین بخش‌های آن محسوب می‌شود باید در انتخاب متریال تولیدی آن بیشترین توجه را به کار برد. این پوشش‌ها علاوه بر این که نقش سقف سوله را دارند می‌توانند فاکتور‌های دیگری چون عایق گرمایی، سرمایی، رطوبتی، صوتی و یا نورگیر نیز باشند. ضمن این که نقش مهمی در وزن نهایی سازه دارند بنابراین می‌توان با یک انتخاب اصولی و صحیح در کاهش هزینه‌ها بیشترین صرفه‌جویی را داشت.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *