متریال سقف سوله

متریال سقف سوله

متریال سقف سوله چیست؟

سوله را می‌توان جز یکی از پرکاربردترین سازه‌های فلزی دانست که ساختار آن به نسبت سایر سازه‌ها اندکی متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت سوله با سایر سازه‌ها شکل سقف آن است که مهم‌ترین بخش سوله نیز شناخته می‌شود. بعدازاینکه اسکلت و پایه‌های سوله به‌درستی در جای خود قرار گرفت و نصب شد، نوبت به جای‌گذاری سقف سوله است. برای ساخت سقف سوله از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مختلف متریال سقف سوله آشنا کنیم، پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

معرفی انواع سقف سوله

سوله با توجه به ساختار آن کاربردهای فراوانی دارد که از آن می‌توان به سالن‌های ورزشی، انبارها، تعمیرگاه‌ها و. اشاره کرد. کاربردهای مختلفی که این مکان دارد باعث می‌شود که در ساخت سقف آن از متریال‌های مختلفی استفاده شود. معمولا این سقف‌ها را با توجه به ظاهری که دارند، در سه دسته کلی به‌ نام‌ سقف هشتی، قوسی و یک‌طرف شیب تقسیم‌بندی می‌کنند.

سقف قوسی با توجه به ویژگی و ساختار آن به نسبت دو نوع دیگر طرفداران بیشتری دارد. از ویژگی‌های این سقف می‌توان به سبک بودن، استقامت بالای آن، جلوگیری از اتلاف انرژی و… اشاره کرد.

برای ساخت سقف سوله از چه نوع متریالی استفاده می‌شود؟

همان‌گونه که ذکر کردیم در ساخت یک سوله، سقف را می‌توان مهم‌ترین بخش آن دانست. این قسمت از سوله باید در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف از وسایل و تجهیزات داخلی آن محافظت کند. این امر سبب شده که معمولا افراد به دنبال بهترین مواد برای ساخت سقف سوله باشند. مهم‌ترین بخش سقف سوله لایه بیرونی آن است که در تماس با باران، رعدوبرق، برف و… قرار می‌گیرد.

به همین دلیل باید مانند یک‌لایه محافظ در مقابل تمام عوامل محیطی از خود مقاومت نشان دهد. با توجه به کاربرد سوله و منطقه‌ای که در آن قرار داده می‌شود از متریال‌های مختلفی برای ساخت سقف آن استفاده می‌کنند. از این متریال می‌توان به ورق‌هایی از جنس UPVC، گالوانیزه، پلی کربنات و ساندویچ پانل اشاره کرد. در ادامه هرکدام از این متریال‌ها را به‌صورت خلاصه برای شما بیان خواهیم کرد.

ورق‌های یو پی‌وی‌سی

در ورق‌های UPVC با توجه به اینکه از مواد پلاستیکی استفاده‌نشده؛ بنابراین مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این نوع از ورق را با توجه به ویژگی‌های ساختاری آن می‌توان پرطرفدارترین نوع متریال برای سقف سوله دانست. از ویژگی‌های خاص ورق‌های یو پس وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاوم در مقابل رعدوبرق و همچنین آتش‌سوزی
  • وزن کم آن
  • نصب و اجرای راحت‌تر ورق‌های UPVC
  • عایقی مناسب در برابر سرما و گرما
  • مقاومت و استحکام بسیار بالای آن
  • یکی دیگر از ویژگی‎های ورق‌های UPVC ضدزنگ بودن و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است.

ورق‌های گالوانیزه و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

ورق‌های گالوانیزه یکی دیگر از پرکاربردترین ورق‌هایی است که برای پوشش دهی سقف سوله استفاده می‌شود. گالوانیزه از ترکیب فولاد و فلز روی تشکیل می‌شود. وجود فلز روی و همچنین فولاد گالوانیزه شده در این نوع ورق سبب شده که در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. ورق‌های گالوانیزه اغلب به دو صورت رول فرم و فابریک ساخته می‌شود. از ویژگی‌های این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طول عمر و دوام بالای آن
  • عایق مناسب در مقابل شرایط محیطی
  • مقاومت بالای آن در مقابل خوردگی
  • مهم‌ترین ویژگی ورق گالوانیزه را می‌توان قیمت مناسب آن دانست.

ورق پلی کربنات و ناگفته‌های آن

این نوع ورق دارای استحکام بالایی بوده و درعین‌حال بسیار شفاف بوده، به همین دلیل یک پوشش مناسب برای سقف سوله است. معمولا شفافیت این ورق سبب می‌شود که از آن به‌جای شیشه نیز استفاده کنند. ورق‌های پلی کربنات معمولا به‌عنوان نورگیر در سوله‌های دامداری، گلخانه‌ها، سوله‌های فروشگاهی، انبارها و موارد دیگری کاربرد دارند. از ویژگی‌های خاص ورق پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از نور خورشید
  • وزن کم ورق پلی کربنات
  • این ورق را می‌توان عایقی مناسب برای حرارت دانست.

معرفی ورق‌های ساندویچ پانل و آشنایی با نکات مهم آن

ورق ساندویچ پانل از ترکیب هسته پلی استایرن منبسط‌شده و UPVC تشکیل می‌شود و به‌عنوان بهترین پوشش برای سقف سوله شناخته‌شده است. در این نوع ورق بین دولایه بالایی و پایینی آن فوم به‌عنوان عایق قرار دارد. این نوع ورق با توجه به ویژگی‌های آن در سردخانه‌ها، ساخت کانکس، آشیانه هواپیما، ساخت سقف سوله ورزشی و موارد دیگری کاربرد دارد. از ویژگی‌های مهم این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک بودن ورق‌های ساندویچ پانل
  • مقاومت بالا در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی
  • راه‌اندازی و نصب راحت آن
  • همچنین یک عایق مناسب برای حرارت، صدا و رطوبت به شمار می‌آید.

کلام آخر

سوله یکی از سازهای فلزی شناخته می‌شود که با توجه به ویژگی‌های ساختاری آن کاربردهای فراوانی دارد. با توجه به این‌که سقف سوله باید از بخش‌های داخلی آن در مقابل شرایط جوی محافظت کند؛ بنابراین متریال به‌کاررفته در آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای ساخت سقف سوله از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب سعی کردیم شما را با متریال سقف سوله آشنا کنیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *