تولید سازه فلزی به چه صورت است؟

تولید سازه فلزی به چه صورت است؟

همان‌طور که می‌دانید در شرایط فعلی، روش‌های ساخت و ساز با تغییرات بسیار زیادی مواجه شده‌اند. یکی از این تحولات، استفاده از ابزارها و امکانات تازه از قبیل سازه‌های فلزی در این نوع از پروژه‌های عمرانی است. در حال حاضر مهندسین و طراحان ساختمان، از سازه‌های فلزی متنوعی در پروژه‌های عمرانی مربوط به صنایع مختلف و انجام امور کشاورزی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه تولید سازه فلزی اقدام نماییم.

ساخت اسکلت فلزی

با افزایش یافتن جمعیت و هم‌چنین توسعه‌ یافتگی در جوامع شهری، به ساختمان‌های بسیار بلندی نیاز داریم که استحکام و کیفیت قابل‌ توجهی نیز داشته باشند. لذا در حال حاضر تولید سازه فلزی و یا اسکلت فلزی به‌ صورت پیش‌ ساخته و یا آماده در انواع مختلف جوشی و پیچ و مهره در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد.

تولید این سازه‌ها به‌ نحوی است که کیفیت و دقت بالایی داشته باشند و از طرف دیگر در کمترین زمان ممکن، تولید شوند و با قیمت‌هایی مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه در اختیار مشتریان قرار گیرند تا رضایت آن‌ها را جلب نمایند.

لازم است بدانید که به انواع مختلف سازه‌های سه‌بعدی و یا برخی از سازه‌های فلزی قوسی‌ شکل و یا گنبدی، سازه فلزی و یا اسکلت فلزی گفته می‌شود. این محصولات با استفاده از عناصر و المان‌های مختلف و با اشکال استاندارد طراحی و تولید می‌شوند تا یک سیستم بسیار سبک با درجه سختی بسیار بالا به وجود آورند.

در شرایط حاضر ساخت اسکلت فلزی توسط شرکت‌های تولید کننده این نوع از محصولات، رواج قابل‌ توجهی پیدا کرده‌ است. چراکه این نوع از سازه‌ها توانسته‌اند پذیرش و مقبولیت بسیار بالایی را در میان طراحان و هم‌چنین مهندسین سازه پیدا کنند. این نوع از محصولات فلزی، جذابیت بسیار بالا و زیبایی قابل‌ توجهی دارند. با به‌ کارگیری این سازه‌ها، امکان ساخت انواع مختلفی از فرم‌ها و اشکال دلخواه برای مهندسین فراهم خواهد شد.

سازه‌های فلزی، سختی و مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توانند قابلیتی بسیار گسترده برای حمل بارهای بسیار بزرگ غیر متقارن و متمرکز به وجود آورند.

کابردها و موارد استفاده از اسکلت فلزی پیش ساخته

با استفاده از چنین سیستم‌های سبک و در عین حال مقاوم و مستحکم، می‌توانید سالن‌های بزرگ اجتماعات را تولید کنید و یا سالن‌های نمایشگاهی را پوشش دهید. از طریق این محصولات می‌توانید ورزشگاه‌ها، آشیانه‌های هواپیماها و کارخانه‌های صنعتی مختلفی را نیز طراحی و تولید نمایید و یا در طراحی و ساخت مساجد از آن‌ها استفاده کنید. به‌ طور کلی می‌توان گفت تمامی سازه‌هایی که با محدودیت در تکیه‌گاه‌های مبنایی مواجه هستند، این امکان را دارند که بتوانید برای ساخت آن‌ها از سازه‌های فلزی، استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در بیشتر موارد، سازه‌های فلزی به‌ صورت پیش‌ ساخته و آماده، طراحی و تولید می‌شوند و در بازار وجود دارند و قطعات مورد نیاز آن‌ها نیز به‌ صورت انبوه‌سازی شده، در اختیار متقاضیان و مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

این عامل نیز کمک می‌کند تا این دسته از محصولات را بتوانید به‌ راحتی و با صرف مدت‌ زمانی بسیار کوتاه، نصب نمایید و مورد بهره‌برداری قرار دهید. یکی دیگر از دلایل عمده برای رواج پیدا کردن طراحی و ساخت اسکلت فلزی پیش‌ ساخته این است که این سیستم‌ها، محصولاتی مقرون‌ به‌ صرفه و اقتصادی هستند.

مراحل تولید سازه فلزی در کارخانه‌

روش و مراحل ساخت سازه‌های فلزی، با در نظر گرفتن این عامل که محصولات مورد نظر با استفاده از ورق و یا پروفیل، ساخته شوند متفاوت خواهد بود. اما به‌ طور کلی می‌توان گفت در ساخت چنین سازه‌هایی، مراحلی به‌ شرح زیر طی خواهد شد.

در ابتدا فرآیند برشکاری، صورت می‌گیرد و پس‌ از آن به تسمه سازی و یکسره سازی ورق‌ها و یا پروفیل‌ها، اقدام خواهد شد. پس‌ از این گام نیز درزهای این محصولات بر روی شاسی، جوش داده خواهند شد و سپس بازرسی جوش درزها صورت خواهد پذیرفت.

مونتاژ اولیه و پس‌ از آن عملیات جوش ابتدایی از دیگر مراحل انجام این کار هستند. پس‌ از طی کردن این گام‌ها نیز مونتاژ صفحه ستون و تاب گیری صورت خواهد گرفت. مونتاژ سخت کننده‌ها و انجام عملیات جوش ثانویه که به‌ منظور تکمیل مراحل جوش هسته ستون و یا تیر انجام می‌شود، از دیگر مراحلی است که برای تولید سازه­های فلزی باید صورت بگیرد.

پس‌ از اجرای این اقدامات نیز مونتاژ نهایی سازه‌های فلزی صورت خواهد پذیرفت. فرآیند جوش نهایی یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای طراحی و تولید سازه فلزی است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *